zaterdag 25 juli 2020

Sukadelappen gestoofd

Er gaat niks boven lekkere ouderwetse gestoofde sukadelappen met een overheerlijke jus. Dit recept is mede geïnspireerd door het recept van Sergio Herman uit het boek Simple Food. In dit recept heb ik i.p.v. spekreepjes pancetta gebruikt  I.p.v.  gepelde tomaten uit blik heb ik mijn eigen geroosterde tomaten gebruikt. Verder heb ik ook nog gekozen voor een ander soort bier nl. Affligem fris blond i.p.v. Vedett IPA en de kalfsjus heb ik vervangen door runderfond.



Ingrediënten voor 4 personen:
  • 40 gram roomboter
  • 1 kg sukadelappen
  • 1 zoete ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, fijngehakt
  • 50 gram reepjes pancetta (of spekreepjes)
  • 1 flesje Affligem fris blond (of Vedett IPA)
  • 2 eetlepels witte wijnazijn
  • 200 gram geroosterde tomaten (of gepelde tomaten uit blik)
  • 1 pot runderfond (of 500 ml kalfsjus)
  • 2 takjes tijm
  • 2 laurierblaadjes
  • versgemalen peper
  • zeezout

Bereiding:
Dep de sukadelappen droog met een keukenpapiertje en bestrooi ze met versgemalen peper en zeezout.
Verhit de roomboter in een grote braadpan en bak de sukadelappen kort aan beide kanten bruin. Haal de sukadelappen uit de pan en zet apart. Voeg nog een klein klontje roomboter toe aan de pan en bak hierin de gesnipperde zoete ui, de fijngehakte knoflook en de pancetta tot de ui glazig ziet. Leg de sukadelappen weer terug in de pan. Blus af met het bier en de witte wijnazijn en laat het vocht voor de helft indampen.
Voeg nu de gepelde/geroosterde tomaten, runderfond, tijm en laurier toe en breng aan de kook.
Plaats een deksel op de pan en zet het vuur laag. Na 3 uur sudderen zijn de sukadelappen zacht, zelf heb ik ze 5 uur met een vlamverdeler op een heel laag vuur laten sudderen. Verrukkelijk.

Eet smakelijk!

Inspiratiebron: Simple Food – Sergio Herman

Tip: lekker met de andijviestoemp (stamppot) van Sergio Herman



Geen opmerkingen:

Een reactie posten