dinsdag 16 november 2021

Gegrilde courgettes met feta, roomkaas, pijnboompitjes en rucola

Een tijdje geleden vond ik op Pinterest weer eens een recept van de Belgische Pascale Naessens, waarvan ik dacht: die moet ik nog eens maken. Voor mijn verjaardag afgelopen oktober heb ik het boek Puur & Lichter gekregen en daar kwam ik dit recept weer tegen. Afgelopen week heb ik het dan eindelijk voor mezelf gemaakt als lunch, het was heerlijk. 
In het originele recept wordt Boursin gebruikt, ik heb de Boursin vervangen door Philadelphia (knoflook & fijne kruiden).


Ingrediënten voor 2 personen:
  • 2 courgettes
  • 100 gram fetakaas
  • 100 gram Philadelphia roomkaas (knoflook & fijne kruiden)
  • 1 handvol pijnboompitten, geroosterd
  • Italiaanse kruiden
  • versgemalen peper
  • zout
  • olijfolie
  • handje rucola

Bereiding:
Verwijder 'kop en kontje' van de courgette en was hem even onder de kraan. Snijd de courgettes in schuine plakken van ca. 1 cm dikte. 
Smeer m.b.v. een kwastje de plakken courgette aan beide zijden in met de olijfolie en kruid ze met Italiaanse kruiden, versgemalen zwarte peper en wat zout.
Bak de plakken courgette in een grillpan aan beide zijden tot ze gaar zijn en lichtbruin kleuren. Je kunt de plakken courgette ook in een oven van 180ºC grillen tot ze lichtbruin kleuren en gaar zijn.
Rooster de pijnboompitjes in een droge koekenpan tot ze lichtbruin kleuren, pas op dat ze niet verbranden.
Verdeel de gare plakken courgette netjes op de borden en verdeel daarover de Philadelphia roomkaas. Brokkel daar overheen de feta. 
Vermeng de rucola met een klein scheutje olijfolie, zodat deze mooi gaat glimmen. Leg in het midden een toef van de rucola en strooi als laatste de geroosterde pijnboompitjes over het geheel.

Eet smakelijk!

Bron: Puur en Lichter, aangepast recept

Geen opmerkingen:

Een reactie posten